Lekcja 9: Analiza konkurencji. Dlaczego warto sprawdzić podobne aplikacje?

Lekcja wideo (3 min 14 sekund)

Podsumowanie

4 główne powody, dla których warto jest przeprowadzić dokładną analizę aplikacji konkurencji:

  1. poznasz rynek, w którym chcesz zacząć aktywnie uczestniczyć
  2. zobaczysz jakie funkcje mają (lub nie mają) konkurencyjne aplikacje
  3. zapoznasz się z działaniami marketingowymi konkurencji, co ułatwi Ci określenie słów kluczowych do ustalenia własnych kampanii reklamowych
  4. będziesz jeszcze lepiej wiedział jaki dokładnie produkt chcesz stworzyć, to pomoże Ci w pracy m.in.z grafikami

Transkrypcja

Witaj w 9. lekcji kursu Mobile Academy. Dzisiaj opowiemy sobie o analizie konkurencji, czyli dlaczego warto sprawdzić, czy są konkurencyjne produkty do naszego produktu mobilnego.

Czy istnieje rynek dla produktu?

Po pierwsze, jest kilka kwestii, które wynikają właśnie z analizy konkurencji i które mogą nam się przydać. Między innymi pierwsza i najważniejsza rzecz, czy w ogóle istnieje jakakolwiek konkurencja. To jest bardzo silny wskaźnik tego, że istnieje rynek dla naszego produktu. Jeżeli okaże się, że postanawiamy coś stworzyć i okazuje się, że nikt jeszcze nie wymyślił czegoś takiego, z jednej strony fajnie, bo możemy być pierwsi na rynku, ale z drugiej strony może to oznaczać, że po prostu tego rynku nie ma. Tak, więc to jest pierwsza kwestia.

Funkcjonalność konkurencyjnych rozwiązań

Druga kwestia, analizując konkurencję możemy zobaczyć, jakie funkcje mają aplikacje konkurencji, dzięki temu możemy zobaczyć, czego naszej aplikacji będzie brakowało, ewentualnie możemy sobie wymyśleć jakieś nowe pomysły, bazując na tym, co konkurencja ma lub nie ma.

Marketing

Jako trzecie podejście, możemy zobaczyć, w jakich kanałach i w jaki sposób reklamują się nasi konkurenci. To później ułatwi nam proces przygotowywania reklamy i marketingu dla naszej aplikacji, w związku z tym będziemy wiedzieli, na jakie frazy kluczowe na przykład nasza konkurencja się próbuje reklamować i dzięki temu będziemy w stanie stwierdzić, ile pieniędzy potrzebujemy włożyć na przykład w płatne sposoby reklamy.

Planowanie

Tak, więc mamy, analizując tylko konkurencję, możemy bardzo dużo rzeczy dowiedzieć się o naszym planowanym produkcie i warto to zrobić jak najwcześniej, dzięki czemu będziemy już na etapie tworzenia briefu wiedzieć dużo więcej o naszej aplikacji i dużo więcej o rynku, na którym ona będzie operowała. I to jest pierwsza kwestia. Z drugiej strony, warto zastanowić się, które z aplikacji konkurencji lub niekoniecznie konkurencji, może po prostu aplikacji, nam się podobają.

Projektowanie

Dzięki temu, jeżeli wybierzemy kilka takich aplikacji i przekażemy je osobie odpowiedzialnej za projektowanie naszej aplikacji, będziemy mogli pokazać tej osobie, jaki mamy gust, jeśli chodzi o wygląd aplikacji. Dzięki temu osoba, która będzie nam projektowała aplikację będzie miała dużo łatwiej, aby stwierdzić, jakie schematy kolorów nam się podobają, jakich fontów chcielibyśmy, żeby użyła i kilka innych dodatkowych informacji, takich jak sposób nawigacji czy wygląd ikony. Ogólnie w ten sposób dużo łatwiej jest przekazać nasz gust, co spowoduje, że grafik już za pierwszym razem będzie w stanie dostarczyć nam produkt, który ma szansę, że będziemy zainteresowani wdrożeniem go na rynek.

Tak, więc te dwie kwestie, czyli z jednej strony analiza konkurencji, z drugiej strony analiza tego, co nam się podoba, warto przeprowadzić jeszcze przed tym, zanim stworzymy brief dla naszej aplikacji.


### W kolejnej lekcji

I teraz, tak jak wspominałem, skoro przeprowadziliśmy analizę konkurencji, to możemy się zastanowić, jak reklamować naszą aplikację. Tym zajmiemy się w kolejnej lekcji. Odpowiem na pytanie, w co warto zainwestować, jeśli chodzi o marketing, w które działania. Tak, więc - do zobaczenia w kolejnej lekcji i, jak zwykle, można się ze mną skontaktować pisząc na sylwester@byoutline.com lub korzystając z innych kanałów komunikacji. Do zobaczenia.

Dodatkowe materiały

Prezentacja z lekcji nr 9
Prezentacja w formacie PDF.

7 Ways Monitoring Your App Store Competitors Can Improve Your Rankings And Get You More Downloads! (ENG)
Analiza konkurencji a rankingi w App Store.

Alternative To (ENG)
Wyszukiwarka aplikacji podobnych do zadanej.

Zadanie do wykonania

Zastanów się czy istnieją inne aplikacje, podobne do Twojego produktu.

Odpowiedz na pytania:

  1. Które aplikacje rozwiązują te same problemy?
  2. Które aplikacje konkurencyjne podobają Ci się? (nie muszą być konkurencyjne)
  3. Jakie słowa kluczowe używają w tytule i opisach konkurenci?
  4. Jakie problemy mają aplikacje konkurencji i jak możesz je naprawić w swojej aplikacji?