Aplikacje mobile są coraz bardziej popularne wśród użytkowników i odnotowują bardzo dynamiczny wzrost z roku na rok. I choć ich rozwój jest szybszy niż ten, który osiągają strony mobilne czy też strony webowe, to nie w każdej sytuacji aplikacja mobilna jest rozwiązaniem idealnym.
Aby podjąć ostateczną decyzję trzeba dokładnie przeanalizować (pod kątem założonego celu dla powstającego produktu), wszystkie wady i zalety zarówno stron mobilnych jak i aplikacji.
Witaj w czwartej lekcji kursu Mobile Academy. Nazywam się Sylwester Madej. Dzisiaj zajmiemy się wyborem, czy nasz produkt powinien być aplikacją mobilną, czy stroną mobilną.
Jeżeli spojrzymy sobie na dane z ostatnich trzech lat, to widzimy przede wszystkim wzrost aplikacji mobilnych. Tutaj mamy 90 % wzrostu popularności względem roku 2013, a jeśli chodzi o strony mobilne, mamy tylko 53 % i strony web’owe, desktop’owe około 16 %. Tak więc, coraz bardziej rozwijają się aplikacje, coraz więcej czasu spędzają ludzie w aplikacjach. To jest rzecz, którą widać bardzo wyraźnie.
Natomiast, jeśli się zastanowimy, to nie w każdej sytuacji aplikacja mobilna jest idealnym rozwiązaniem. Ponieważ zwykle aplikacja mobilna jest drogim rozwiązaniem, dlatego należy się zastanowić, czy bardziej nam zależy na cechach udostępnianych przez aplikację, czy przez stronę.
Przygotowałem małe zestawienie cech aplikacji i cech strony. Te cechy trochę się wykluczają, to znaczy, że pewne wady, które występują w przypadku strony mobilnej, będą zaletami po stronie aplikacji. Spojrzymy sobie na stronę mobilną i przede wszystkim, jeśli chodzi o zalety, mamy tutaj dostępność na każde urządzenie. Mamy mniejsze koszty wytworzenia i to jest bardzo ważna zaleta w przypadku, jeżeli mamy na przykład jakieś dostarczanie treści. I po trzecie, mamy szybkość aktualizacji. Jakiekolwiek zmiany, które dokonamy, będą dostępne natychmiastowo na wszystkich urządzeniach, które korzystają z tej strony internetowej. Natomiast, jeśli chodzi o wady, to takie strony przede wszystkim spełniają się w dostarczaniu treści.
Jeżeli mamy jakieś rzeczy, które wymagają wykonywania jakichś złożonych algorytmów, wykonywania złożonych operacji, to niestety strony mobilne nie spełniają się w tej roli, natomiast dostarczanie treści jest jak najbardziej OK.
Druga sprawa, to problematyczność, jeśli chodzi o dostęp w trybie offline. Jeżeli nie mamy połączenia, no to na taką stronę nie będziemy w stanie wejść. Da się w pewnych sytuacjach wykorzystywać strony bez połączenia, ale jest to bardzo utrudnione, w związku z tym należy traktować, że jeżeli potrzebujemy dostępu bez sieci, to dużo lepszym rozwiązaniem jest aplikacja.
I po trzecie, bardzo ograniczony dostęp do funkcji systemowych. Mamy możliwość dostępu między innymi do kamery czy lokalizacji, ale jakiekolwiek funkcje wykorzystujące najnowsze rzeczy, dostępne w konkretnych platformach są utrudnione, w związku z tym aplikacje dużo lepszy efekt dają w takiej sytuacji.
Jeżeli spojrzymy na aplikacje mobilne, to te rzeczy, które były wadami, teraz stają się zaletami. Czyli przede wszystkim mamy dużą wydajność. Tutaj akurat nie podałem tego w przypadku stron mobilnych, ale jeżeli próbujemy złożyć jakiś bardzo złożony interfejs użytkownika, to on na stronach mobilnych zaczyna się robić powolny. W tym przypadku, aplikacje stworzone z myślą o konkretnej platformie, mają dużo większe możliwości. Zwiększają wydajność, czyli szybkość i responsywność tej aplikacji na urządzeniu.
Po drugie, mamy dostęp do wszystkich opcji, które są udostępniane przez system i przez urządzenie. Dzięki temu możemy korzystać z dowolnych czujników, dowolnych funkcji systemowych i możemy naszą aplikację dużo bardziej rozbudowywać. Ponadto, mamy pełną możliwość pracy offline. To znaczy, jeżeli już pobierzemy naszą aplikację i ona nie potrzebuje dostępu na bieżąco do jakichś danych, to może te dane przechowywać zapisane na naszym telefonie i korzystać w dowolnym miejscu, niezależnie od tego, czy mamy połączenie, czy nie mamy połączenia.
Ostatnią cechą, ostatnią zaletą naszej aplikacji będzie lepsze UX, to znaczy User Experience. Mamy możliwość tworzenia tych aplikacji tak, aby użytkownik miał dużo większe możliwości, ponieważ możemy korzystać ze wszystkich funkcji udostępnianych przez interfejs użytkownika naszej aplikacji i one stają się dużo bardziej spójne z tym, jak poszczególne aplikacje na danej platformie będą wyglądały.
Pierwsza i najważniejsza to koszt wytworzenia. No niestety, w przypadku aplikacji najczęściej musimy zapłacić więcej i też musimy przygotować aplikację na poszczególne platformy, co jeszcze dodatkowo zwiększa nam koszt.
Ponadto, mamy problem z instalacją, to znaczy w przypadku strony wystarczy, że wpiszemy adres i już możemy korzystać z wszystkich możliwości oferowanych przez tą stronę mobilną. W przypadku aplikacji, jeżeli użytkownik na przykład chce sprawdzić pogodę, to musi wejść do sklepu, musi pobrać taką aplikację i dopiero po zainstalowaniu tej aplikacji może sprawdzić. Jeżeli to jest jednorazowa opcja, typu właśnie sprawdzenie pogody, to może się okazać, że jest to za duża bariera wejścia dla takiego użytkownika.
Ze względu na to, że mamy konieczność pobierania danych, pobierania takich aplikacji ze sklepów, to oznacza, ze musimy założyć konta na tych wszystkich sklepach, czyli jeżeli w przypadku strony mobilnej po prostu wrzucamy naszą stronę na serwer i pod określonym adresem jest ona dostępna, o tyle w sklepach musimy pozakładać konto w każdym sklepie, w którym chcemy być, wgrać naszą aplikację, przejść jeszcze często proces weryfikacji tej aplikacji i dopiero wtedy możemy ją udostępniać dla użytkowników.
Tak, więc to jest nieco większy też nakład pracy na takie aktualizacje i tutaj właśnie aktualizacja staje się problemem, ponieważ w każdej nowej wersji, jakiejkolwiek zmianie, musimy przygotować nową wersję aplikacji, udostępnić ją na sklepie, co przykładowo w przypadku sklepu Apple, wymaga za każdym razem przejścia procesu review, czyli sprawdzenia naszej aplikacji, co może trwać kilka dni.
Tak więc, mamy z jednej strony dużo zalet, ale też pewne wady i tutaj należy się zastanowić, czy nasza aplikacja jest najlepszym rozwiązaniem, czy czasami, jeżeli mamy dostarczyć tylko użytkownikowi jakieś dane, wyświetlić jakąś treść, to rozwiązaniem lepszym może być strona mobilna, ponieważ użytkownik tylko wejdzie na telefonie i będzie mógł od razu skorzystać z tych danych. Natomiast nie będzie mógł tego robić w trybie offline, czyli bez połączenia z siecią.
### W kolejnej lekcji
I teraz, jeżeli wybraliśmy przykładowo aplikację
mobilną, to musimy się zastanowić nad tym, jakie platformy chcemy obsłużyć i tym zajmiemy się w
kolejnej lekcji. Tak, więc zapraszam do kolejnej lekcji i jak zwykle przypominam, że można się ze mną
skontaktować w razie jakichkolwiek pytań pod adresem sylwester@byoutline.com oraz korzystając z
innych kanałów. Do zobaczenia.
Prezentacja z lekcji nr 4
Prezentacja w formacie PDF.
Mobile Web vs Mobile Apps: Where Should You Invest Your Marketing? (ENG)
Bardzo fajny artykuł będący dobrym rozszerzeniem tej lekcji.
The 2015 U.S. Mobile App Report (ENG)
Raport prezentujący zachowania użytkowników urządzeń mobilnych.
Morgan Stanley: No, Apps Aren’t Winning. The Mobile Browser Is. (ENG)
Inne spojrzenie na udział stron mobilnych w ruchu na urządzeniach mobilnych.
Mobile Website vs. Mobile App: Which is Best for Your Organization? (ENG)
Podsumowanie kiedy warto inwestować w aplikacje i strony.