Znajomość klienta jest jednym z podstawowych kryteriów tworzenia udanych aplikacji. Dobre poznanie grupy docelowej pozwala:
Podczas definiowania grupy docelowej warto skorzystać z różnych źródeł informacji:
Wszystkie te informacje najlepiej przedstawić w postaci kilku Person (Avatarów), czyli personifikacji grupy docelowej. Daje to możliwość lepszego spojrzenia na produkt z perspektywy użytkownika.
Witaj w trzeciej lekcji kursu Mobile Academy. Nazywam się Sylwester Madej, a dzisiaj skupimy się na tym, jaka jest twoja grupa docelowa, czyli kto jest twoim klientem.
Po pierwsze zastanówmy się, co daje nam znajomość naszego klienta, czyli jego grupy docelowej. Będziemy wiedzieli, jakie taki użytkownik ma problemy, które możemy zaadresować w naszej aplikacji, z jakich urządzeń i platform mobilnych korzysta, jakie kanały informacji możemy wykorzystać, aby do niego dotrzeć i przede wszystkim, jakie ma zwyczaje, jeżeli chodzi o mobile, czyli w jakich sytuacjach korzysta, ile ma czasu i ile czasu spędza na urządzeniu. Te informacje pozwolą nam dopracować aplikację tak, aby była w stanie po pierwsze, rozwiązywać jego problemy, a po drugie, jak najbardziej angażować tego użytkownika i też będziemy mogli docierać marketingowo dużo lepiej do takiego użytkownika.
Teraz, w jaki sposób dowiedzieć się, kto tak naprawdę jest naszym użytkownikiem? Jeżeli mamy produkt lub usługę, która już istnieje, to jest duża szansa, że mamy jakąś analitykę, z której możemy wyciągnąć sobie informacje.
Przykładowo, możemy z Google Analytics wyciągnąć informację o tym, z jakich urządzeń mobilnych korzystają użytkownicy naszej strony. Wiedząc, kto jest naszym klientem, możemy sprecyzować, jaki ma status materialny i z jakich urządzeń mógłby potencjalnie korzystać.
Natomiast, jeżeli nie mamy analityki lub mamy niewystarczającą analitykę, możemy to uzupełnić, korzystając między innymi z ankiet lub jeszcze lepiej, przeprowadzając wywiady z takimi użytkownikami. Wywiady zawsze są lepsze, ponieważ mamy bezpośredni kontakt i możemy zdobyć informacje, których użytkownicy nie podaliby w ankiecie. I to jest drugi sposób, czyli bezpośrednie zapytanie użytkowników o to, jakie mają problemy i z jakich urządzeń korzystają.
Trzeci sposób, to pobieranie danych statystycznych. Korzystając z różnego rodzaju badań i raportów, które są publikowane w sieci. Jeżeli podejrzewamy, że naszą grupą docelową jest konkretna grupa, możemy poszukać badań dotyczących tej grupy i dowiedzieć się o niej jak najwięcej.
Teraz, znając naszą grupę docelową, powinniśmy stworzyć sobie personę lub tak zwany avatar, czyli kilka osób, które są manifestacją takiej grupy docelowej. Dzięki temu będziemy mogli dużo łatwiej operować zastanawiając się nad tym, dla kogo tworzymy aplikację, na konkretnych osobach, a nie na takich szerokich grupach, które są dosyć rozległe. Dzięki temu będziemy mieli możliwość adresowania różnych pytań, różnych zagadnień poprzez zapytanie się, co dana osoba by zrobiła lub jakie osoba ma problemy.
Tak, więc tworzymy sobie osobę, która powinna być jak najbardziej konkretna, bazując na tej grupie docelowej. Musimy ustalić między innymi nawet takie rzeczy, jak imię i nazwisko takiej osoby. Dzięki temu będziemy myśleli o niej jak o konkretnej osobie, a nie o całej grupie. Ustalić demografię, czyli płeć, wiek, to, czy ma dzieci czy nie ma dzieci, to, w jakim mieście mieszka i tak dalej i tak dalej. Dzięki temu mamy konkretny obraz takiej osoby.
Następnie stwierdzamy, jakie ma cele i problemy, i jak nasza aplikacja może takiej osobie pomóc. Jeżeli to już określimy, to też możemy się zastanowić, jakie ma zainteresowania i w jaki sposób możemy wykorzystać te zainteresowania wewnątrz naszej aplikacji. Mając te informacje dodatkowo możemy to uzupełnić o wykorzystanie tego, w jaki sposób korzysta z mobile’u, czy przykładowo płaci za różne produkty, czy korzysta z mobile’u bardzo rzadko i wtedy musimy starać się wykorzystać jak najbardziej ten czas, który jest dostępny.
Taka kompletna informacja o osobie w postaci tej persony powoduje, że mamy personifikację takiej grupy społecznej, do której możemy adresować naszą aplikację. I teraz takich person najczęściej tworzy się kilka, po to, aby określić te różne grupy, które będą korzystały z naszej aplikacji. Teraz mając naszą personę możemy się zastanowić, czy nasz produkt, który opracujemy dla tej persony to powinna być aplikacja, czy wystarczy po prostu dobrze zrobiona strona mobilna.
### W kolejnej lekcji
Tak, więc w kolejnej lekcji zastanowimy się nad tym zagadnieniem. I jak zwykle, w razie jakichkolwiek pytań zapraszam do kontaktu na sylwester@byoutline.com lub na innych kanałach. Do zobaczenia.
Prezentacja z lekcji nr 3
Prezentacja w formacie PDF.
User Persona: Marketing to a Mobile Audience (ENG)
Artykuł ukazujący proces tworzenia Persony dla produktów mobilnych.
User Persona Template (ENG)
Szablon dokumentu opisującego personę z powyższego artykułu.
How To Research Your Mobile Game Target Audience For Free (ENG)
Konkretne sposoby analizy grupy docelowej na przykładzie gier.
Know Your Target Audience: Mobile App Development Tips (ENG)
Artykuł o analizie i definiowaniu grupy docelowej.