Co warto wiedzieć o korzystaniu aplikacji przez użytkowników:
Najpopularniejsze narzędzia do analityki:
Witaj w 14 już lekcji kursu Mobile Academy. Nazywam się Sylwester Madej. Dzisiaj zajmiemy się analityką oraz testami, czyli tym, w jaki sposób możemy usprawniać aplikację już po jej publikacji.
Po pierwsze, zastanówmy się, co tak naprawdę warto śledzić, czyli jakie informacje chcielibyśmy wiedzieć w momencie, kiedy nasi użytkownicy używają naszej aplikacji.
Chcielibyśmy przede wszystkim wiedzieć, jak często używają aplikacji i jak dużo czasu w niej spędzają, czyli śledzić tak zwane sesje.
Po drugie, chcielibyśmy się dowiedzieć, ilu mamy użytkowników, zarówno użytkowników, którzy są aktualnie w naszej aplikacji, jak i też takich, którzy dopiero, co dołączyli.
Ponadto, chcielibyśmy się dowiedzieć, które ekrany w naszej aplikacji są popularne i jak wygląda ścieżka naszych użytkowników w miarę, gdy poruszają się pomiędzy ekranami naszej aplikacji.
Możemy zobaczyć,które aplikacje, które elementy aplikacji są popularne, ewentualnie, do których na przykład użytkownicy bardzo rzadko docierają. Ponadto mamy informację o tym, jakie urządzenia i jakie platformy są najpopularniejsze wśród naszych użytkowników, dzięki czemu możemy sobie zbadać, które urządzenia warto przykładowo testować, po to, żeby mieć pewność, że nasi użytkownicy będą mieli poprawnie działającą aplikację.
Konwersje, czyli sprawdzenie, czy użytkownicy wykonują określone akcje, które są dla nas interesujące, przykładowo, jak dużo użytkowników, którzy weszli do aplikacji przejdzie przez proces logowania lub jak dużo użytkowników, którzy są zalogowani dokona akcji zakupu wewnątrz aplikacji. Dzięki temu możemy stwierdzić, ile potrzebujemy użytkowników po to, aby przykładowo uzyskać odpowiedni przychód z naszych użytkowników.
Istnieje dużo informacji, które chcielibyśmy mieć i możemy wszystkie te informacje pozyskać przy użyciu analityki. Analityka zwykle działa w ten sposób, że instalujemy kawałek kodu wewnątrz aplikacji i mamy jakiś panel, do którego mamy dostęp, gdzie te dane są zbierane cyklicznie, dzięki czemu możemy zobaczyć sobie, przykładowo właśnie, jaka jest liczba sesji lub ilu mamy użytkowników.
Obecnie istnieje wiele rozwiązań, które pozwalają na wykonywanie analityki wewnątrz aplikacji mobilnych. Takie najpopularniejsze, to oczywiście Google Analytics, który zarówno na stronach internetowych jak i w aplikacjach mobilnych może być używany i to bardzo podobnie.
Ponadto mamy rozwiązania dedykowane dla rynku mobilnego, takie jak między innymi Flurry czy Localytics, oraz duże rozwiązania, takie jak Mixpanel. Każde z tych rozwiązań ma podobne możliwości, oczywiście różni się pewnymi specjalnymi funkcjami, jednak, jeśli zaczynamy i jeszcze nie wiemy dokładnie, co będziemy chcieli mieć w naszej aplikacji, to warto zacząć od prostszych rozwiązań typu Google Analytics lub Flurry po to, aby mieć jak najwięcej informacji bez konieczności płacenia za produkt, którego będziemy używali.
Teraz analityka, to jest pierwsza i podstawowa rzecz, która musi być w każdej aplikacji, bo inaczej ciężko tak naprawdę cokolwiek mierzyć i też ciężko cokolwiek poprawiać w naszej aplikacji, ale ponadto możemy skorzystać z wielu innych narzędzi.
Przykładowo istnieje taki pakiet narzędzi, który nazywa się Fabric i jest to pakiet wspierany przez Twitter’a, gdzie istnieją różnego rodzaju narzędzia spełniające różne funkcje. Teraz kilka takich najbardziej przydatnych narzędzi wewnątrz tego pakietu.
Między innymi mamy Crashlytics, czyli narzędzie, które pozwala nas informować o błędach w aplikacji, które się pojawiły. Jeżeli którykolwiek z użytkowników naszej aplikacji będzie miał jakiś błąd, który spowoduje, że aplikacja na przykład zatrzyma się, to my dostaniemy informację, że na takim urządzeniu wystąpił taki błąd i dzięki temu nasi programiści będą w stanie poprawić ten błąd i wydać kolejną wersję już poprawioną. To jest pierwsze rozwiązanie.
Drugie rozwiązanie to Optimizely, czyli możliwość wykonywania testów A/B bez konieczności przygotowywania dwóch wersji aplikacji. Możemy oczywiście przygotować odpowiednie hipotezy, gdzie zakładamy, że przykładowo, jeżeli przycisk jest innego koloru, większy lub na przykład mamy inne ekrany po kolei, to użytkownik będzie na przykład łatwiej się rejestrował i możemy, dzięki Optimizely wykonywać takie właśnie testy A/B, gdzie przedstawiamy dwie różne wersje różnym użytkownikom i sprawdzamy, która z wersji jest bardziej dla nas skuteczna.
Następnie mamy jeszcze takie dwa narzędzia, mianowicie AppSee, który pozwala śledzić użytkowników w sposób, w jaki korzystają z naszej aplikacji. Dzięki temu możemy zobaczyć, czy użytkownicy klikają w odpowiednie miejsca, czy na przykład rozumieją, w jaki sposób działa nasza aplikacja, a dodatkowym narzędziem jest Answers, czyli tak naprawdę analityka, ale wzbogacona o takie funkcje podpowiadania na zasadzie wyciągania pewnych wniosków z tych danych statystycznych, danych z analityki.
Mamy okazały zestaw narzędzi, które warto sobie w miarę potrzeb dodawać do naszych aplikacji. Dzięki temu możemy usprawniać tą aplikację już po publikacji, pobierając od użytkowników dane o tym, w jaki sposób korzystają, jak często korzystają, na jakich urządzeniach i dzięki temu optymalizować naszą aplikację pod użytkowników już po publikacji. Tak więc, tak jak mówiłem, publikacja aplikacji to nie koniec i warto o tym pamiętać już w momencie wypuszczania aplikacji na rynek.
### To już ostatnia lekcja!
To już ostatnia lekcja. Dziękuję za udział w tym kursie. Mam nadzieję, że zyskałeś wiele informacji, które ci się przydadzą podczas projektowania i tworzenia nowej aplikacji. Jeżeli masz jakieś pytania, kontaktuj się ze mną na sylwester@byoutline.com lub korzystając z innych kanałów i do zobaczenia.