Lekcja 11: Jak oszczędzić tworząc dobry brief?

Lekcja wideo (9 min 38 sekund)

Podsumowanie

6 głównych zalet dobrego briefu, dzięki którym zaoszczędzisz swój czas i pieniądze:

  1. Zrozumienie projektu przez pomysłodawcę.
  2. Zbadanie rynku i konkurencji.
  3. Uświadomienie pomysłodawcy ważnych elementów m.in. marketingu.
  4. Lepsza komunikacja pomiędzy pomysłodawcą a wykonawcą aplikacji.
  5. Dokładniejsza wycena przez wykonawcę.
  6. Mniejsze marginesy po stronie wykonawcy.

12 zasad, które pomogą Ci stworzyć dobry brief:

  1. Scharakteryzuj grupę docelową aplikacji i opisz przeciętnego użytkownika.
  2. Określ cel, sposób i okoliczności w jakich użytkownik będzie korzystał z aplikacji.
  3. Wymień aplikacje konkurencji.
  4. Określ termin realizacji aplikacji oraz budżet jaki chcesz na nią przeznaczyć.
  5. Scharakteryzuj model biznesowy aplikacji.
  6. Zaplanuj działania marketingowe.
  7. Opisz planowaną funkcjonalność aplikacji.
  8. Wskaż aplikacje o podobnej funkcjonalności lub wyglądzie.
  9. Określ kolorystykę aplikacji.
  10. Określ systemy operacyjne, na których ma działać aplikacja.
  11. Ustal czy aplikacja będzie komunikować się z zewnętrznymi bazami danych np. bazą klientów.
  12. Zaplanuj rozwój aplikacji.

Transkrypcja

Witaj w 11 lekcji kursu Mobile Academy. Dzisiaj opowiemy sobie o tym, czym jest dobry brief i jak dobry brief pozwoli nam zaoszczędzić na aplikacji. Wykorzystamy wiedzę, którą posiedliśmy w poprzednich lekcjach do stworzenia takiego idealnego briefu, który możemy wysłać firmie, która będzie odpowiedzialna za stworzenie naszej aplikacji.

Zalety dobrego briefu

Na początek zastanówmy się, jakie są zalety dobrego briefu. Po pierwsze, mamy te rzeczy, które dotyczą tego, że sami zastanawiamy się nad swoim projektem. To już są rzeczy, którymi się zajmowaliśmy wcześniej, czyli po pierwsze, zrozumienie projektu, zrozumienie, do jakiej grupy docelowej ma dotrzeć, jakie są jego zalety, jakie są jego cele. Następnie zrozumienie rynku i konkurencji, z którą będziemy musieli konkurować oraz uświadomienie ważnych elementów, takich jak między innymi wygląd aplikacji, czy na przykład budżet na marketing.

Komunikacja pomysłodawca-wykonawca

Mamy kilka elementów, które już podczas tworzenia musimy sobie uświadomić, jeśli chodzi o pomysłodawcę. Z drugiej strony mamy rzeczy, które są związane z komunikacją pomiędzy pomysłodawcą a twórcą aplikacji. I tutaj oczywiście, jeżeli stworzymy dobry brief, to mamy dużo łatwiejszą komunikację, mamy łatwiej przekazać pewne informacje, które są niezbędne do wyceny a następnie stworzenia takiej aplikacji.

Przydatność przy wycenie

Na podstawie dobrego briefu możemy zrobić dużo lepszą wycenę. Im bardziej szczegółowy jest brief, tym dokładniej będzie można ocenić, ile będzie kosztowało stworzenie produktu na podstawie tego briefu.

Określenie czasu wykonania

Ostatni element to ograniczenie marginesów, czyli narzutu dodatkowego na aplikację, którą musimy przyjąć po to, żeby uwzględnić niepewności tego projektu. Im dokładniejsza wycena, im dokładniejszy projekt, tym możemy mniejsze marginesy zastosować. I to jest przede wszystkim kwestia, która pozwala ograniczyć koszty po stronie wykonawcy, co obniża cenę takiego projektu.

Co zawiera dobry brief?

Ok. W takim razie zastanówmy się, jakie elementy powinny się znajdować na dobrym briefie. Te pytania, które są tutaj wymienione, są wzięte z briefu udostępnionego przez organizację IAB, która zajmuje się między innymi reklamą i w tym przypadku mamy tutaj brief stworzony z myślą o produktach mobilnych. Tak, więc mamy serię pytań, których jest tutaj 12, po to, żeby dokładnie opisać to, co ma zostać stworzone.

  • 1. Grupa docelowa

    I teraz zacznijmy sobie od pierwszego punktu, gdzie tak naprawdę określamy grupę docelową. Te elementy, które są tutaj wymienione, te pytania, są już zawarte w naszych poprzednich lekcjach, w związku z tym nie powinny być dla nas problemem.

  • 2. Sposób użytkowania aplikacji

    Ponadto mamy określenie, w jaki sposób nasza aplikacja będzie używana. Tutaj jest temat wynikający z faktu, że aplikacje mobilne są używane w nieco innych sytuacjach niż aplikacje na komputery, w związku, z czym może się okazać, że nasi użytkownicy będą przykładowo korzystać z naszej aplikacji jadąc pociągiem, tramwajem, czy innym środkiem komunikacji, co powoduje, że mają, przykładowo, mało czasu i mogą tylko wpisywać przy użyciu klawiatury dotykowej. Tak, więc mamy tutaj sytuacje, w których użytkownicy będą korzystali.

  • 3. Konkurencja

    Następnie - określenie konkurencji aplikacji. Dzięki temu, tak jak pokazałem, możemy zobaczyć, czy istnieje rynek, oraz twórca może zobaczyć, w jaki sposób te aplikacje są stworzone i z czym tak naprawdę będzie trzeba konkurować.

  • 4. Termin wykonania i budżet

    Ponadto ważny temat już na samym początku to określenie, jaki jest termin. Czy mamy jakiś określony termin, na który aplikacja musi zostać stworzona. Przykładowo, zaczyna się jakaś kampania reklamowa, z którą musimy się zsynchronizować, jeśli chodzi o naszą aplikację lub naszą stronę. Tak więc, musimy od razu określić na podstawie tych informacji które mamy, kiedy ta aplikacja ma się pojawić oraz czy mamy określone budżety. Dzięki temu będziemy wiedzieli też, czy mamy jakiś budżet na reklamę i czy w ogóle jest sens tworzenia tej aplikacji przy określonym budżecie. Czy nie są to zbyt małe kwoty, jeśli chodzi o zakres, który wynika z tego briefu.

  • 5. Model biznesowy

    W piątym punkcie skupiamy się na modelu biznesowym aplikacji. I tutaj pytanie jest po pierwsze, o model biznesowy, a po drugie, o to, czy próbujemy zarabiać na reklamach. Tak jak wspominałem, zarabianie na reklamach jest trudne, w związku z tym, jeżeli zamierzamy zarabiać na reklamach, to warto, żebyśmy byli w stanie udowodnić, że wiemy, jak zarobić na tych reklamach i jak zgromadzić odpowiednią publiczność po to, żeby zarobki z reklam były wystarczające do utrzymania tej aplikacji.

  • 6. Sposób na promocję

    W szóstym punkcie powinniśmy się zastanowić nad tym, w jaki sposób aplikacja będzie promowana. Tutaj warto określić metody promowania tej aplikacji, ale także budżet, który mamy przewidziany na tą promocję. Dodatkowo możemy określić, jakie kanały wykorzystamy do tego, aby się skomunikować z naszymi potencjalnymi klientami, co możemy określić na podstawie badania konkurencji i tego, w jakich kanałach oni sie komunikują lub na podstawie tego, z jakich kanałów korzysta nasza grupa docelowa.

  • 7. Planowana funkcjonalnosć

    Dalej w punkcie siódmym mamy opisanie faktycznej planowanej funkcjonalności naszej aplikacji. Tutaj nie warto się bardzo rozpisywać, ale warto określić w takich kilku słowach, jak tak naprawdę ta aplikacja ma pomagać użytkownikowi. Dzięki temu będziemy wiedzieli, co aplikacja ma zrobić, ale też nie będziemy dokładnie opisywać konkretnych szczegółów, które, może się okazać, że nasz wykonawca ma lepszy pomysł na to, jak zrealizować pewne dokładne już rozwiązania.

  • 8. Interfejs graficzny

    Punkt ósmy to aplikacje, które nam się podobają. Aplikacje konkurencyjne, które realizują podobne rzeczy, a jednocześnie są dla nas przyjemne, jeśli chodzi o warstwę wizualną. Dzięki temu, tak jak wspominałem, dużo łatwiej będzie zaprojektować interfejs graficzny, który będzie dla nas przyjemny i który będziemy w stanie zaakceptować.

  • 9. Brandowanie

    Punkt dziewiąty związany jest z punktem ósmym. I w tym momencie znowu określamy wygląd aplikacji, ale tutaj, zwłaszcza, jeżeli mamy aplikację, która ma być związana z brandem naszej firmy i mamy na przykład określoną kolorystykę lub określoną w ogóle księgę znaków, tak naprawdę powinniśmy dostarczyć taką księgę znaków po to, aby projektowanie aplikacji uwzględniało wszystkie te zasady, które odnoszą się do naszego brandu.

  • 10. Wybór platform

    W dziesiątym punkcie powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytanie, na jakie platformy, na jakie systemy operacyjne planujemy, żeby nasza aplikacja się pojawiła. To możemy określić na podstawie tego, z jakich platform korzystają nasi użytkownicy lub, jeżeli wiemy, w jaki sposób będziemy zarabiali. Może się okazać, że akurat na danej platformie nasz sposób zarabiania nie ma sensu, w związku z tym warto to rozważyć. Mieliśmy całą lekcję, w której się tym zajmowaliśmy, warto wrócić do niej i zobaczyć, jak to zrealizować.

  • 11. Komunikacja i zasoby sieciowe

    Teraz w punkcie jedenastym mówimy o komunikacji. Tutaj mamy zagadnienia związane z API oraz z dostępem do baz i zbiorów danych. Dlatego warto dostarczyć tutaj informacje dla firmy, która ma tworzyć tą aplikację, o tym, czy mamy korzystać z jakichś baz danych, czy mamy już przygotowane jakieś back-endy czy jakieś API i w jaki sposób ma się nasza aplikacja komunikować z tymi zewnętrznymi systemami. Te dane umożliwią tak naprawdę w dużym stopniu ocenę tego, jakie jest też ryzyko tego, że równoczesne powstawanie zarówno aplikacji jak i back-endu spowoduje pewne przesunięcia czasowe w harmonogramie aplikacji.

  • 12. Planowany rozwój

    I w końcu punkt dwunasty, czyli jaki rozwój aplikacji jest planowany. To pytanie tak naprawdę wskazuje na to, czy myślimy o tym, by ta aplikacja wylądowała tylko w sklepie, czy planujemy, że będzie utrzymywana. Warto zastanowić się już na etapie tworzenia, jakie będą kolejne kroki po publikacji aplikacji. Jakie dodatkowe funkcjonalności pojawią się w wersji 1.1 naszej aplikacji, 1.2 i tak dalej. I czy ta aplikacja ma sens, jeżeli ma być utrzymywana przez dłuższy czas. Nie wszystkie aplikacje muszą być utrzymywane. Może się okazać, że aplikacja jest związana z jakimś pojedynczym wydarzeniem, na przykład z jakąś konferencją, i w związku z tym po określonym czasie może zostać zdjęta ze sklepu. W takim przypadku nie musimy tego planować, ale warto to powiedzieć wprost już na poziomie briefu, żeby wykonawca wiedział, że nie będzie potrzeby dalszego utrzymywania takiej aplikacji.

Dobra praktyka

To już wszystkie pytania z briefu IAB. Warto sobie pobrać ten brief i uzupełnić poszczególne sekcje, wpisując jak najwięcej informacji. Dzięki temu im więcej włoży pracy pomysłodawca, tym lepiej wykonawca będzie w stanie wycenić taką aplikację. I to spowoduje, że aplikacja będzie tańsza, a jednocześnie dużo większa szansa jest na to, że zostanie wykonana dokładnie z założeniami pomysłodawcy. Tak, więc zachęcam do tego, żeby tworzyć jak najlepsze briefy.


### W kolejnej lekcji W kolejnej lekcji zastanowimy się nad tym, ile może kosztować taka aplikacja na podstawie naszego briefu. Tak, więc zapraszam do kolejnej lekcji. I jak zwykle przypominam, że można się ze mną skontaktować pisząc na sylwester@byoutline.com lub korzystając z innych kanałów komunikacji. Do zobaczenia.

Dodatkowe materiały

Prezentacja z lekcji nr 11
Prezentacja w formacie PDF.

Wzór briefu kreatywnego aplikacje mobilne (ENG)
Wzór briefu opracowany przez IAB.

Zadanie do wykonania

Przygotuj Brief dla swojego projektu.

Odpowiedz na pytania:

Wszystkie z briefu. :)