Już na etapie tworzenia aplikacji trzeba myśleć o:
1. Jak najlepszym przygotowaniu aplikacji do publikacji na platformach dystrybucji (App Store Optimization)
2. Opracowaniu strategii marketingowej
3. Utrzymaniu i zaangażowaniu użytkowników poprzez
Witaj w 10 lekcji kursu Mobile Academy. Dzisiaj porozmawiamy o marketingu aplikacji i o działaniach, w które warto inwestować po to, aby aplikacja stała się jak najbardziej popularna.
Po pierwsze, rzeczą, na którą warto się skupić jest fakt, że publikacja aplikacji to nie jest już koniec działań, tylko tak naprawdę początek pewnego kolejnego etapu. Stworzenie aplikacji to jeden etap, ale warto już na etapie projektowania i wymyślania aplikacji myśleć o budżecie, który będzie przeznaczony na marketing. W tej chwili trudno jest po prostu wrzucić aplikację i oczekiwać, że odniesie ona sukces. Warto pomóc, korzystając z kilku mechanizmów
Pierwszym z takich mechanizmów jest coś, co nazywa się App Store Optimization, czyli tak naprawdę optymalizacja widoczności naszej aplikacji w sklepach z aplikacjami, takich jak Google Play, App Store czy Windows Store. Tak więc jest kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę już w momencie, kiedy aplikacja jest projektowana, tak, żebyśmy mieli komplet informacji, które będą potrzebne w momencie publikacji.
Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest ikona aplikacji. Okazuje się, że ikona aplikacji jest rzeczą, która bardzo mocno wpływa na to, w jaki sposób nasza aplikacja będzie odkrywana. Często kiedy użytkownicy wyszukują aplikacje, pierwsze co widzą, to właśnie ikona aplikacji oraz po drugie, tytuł, który pojawia się obok tej ikony lub pod ikoną. Tak więc te dwie rzeczy muszą być dla użytkownika jak najbardziej interesujące, inaczej nie ma szansy, że nawet zobaczy całą resztę opisu naszej aplikacji.
W przypadku tytułu oraz tekstów ważne jest to, żeby umieścić tam słowa kluczowe. Słowa kluczowe pozwalają na to, że użytkownicy, którzy będą wyszukiwali naszą aplikację po jakiejś nazwie lub szukając jakiejś konkretnej rzeczy, będą mogli trafić na naszą aplikację. Przykładowo mamy tutaj aplikację AlleOferty, którą stworzyliśmy i ta aplikacja jest nastawiona dla ludzi, którzy są użytkownikami Allegro. W związku z tym w tytule aplikacji znalazło się okazje z Allegro. Dlatego ludzie, którzy będą szukali na to słowo kluczowe, jest duża szansa, że trafią na naszą aplikację.
Tak więc mamy ikonę, mamy tytuły. Następnym elementem kiedy już użytkownik faktycznie wejdzie na stronę naszej aplikacji, są zdjęcia, czyli tak zwane screenshoty, zrzuty ekranu oraz wideo. Wideo akurat zarówno w przypadku Google Play i App Store można umieszczać. Najczęściej jest to takie wideo, którego zadaniem jest pokazanie, jak aplikacja będzie funkcjonowała. Dzięki temu użytkownicy bez instalacji aplikacji mogą stwierdzić, czy ta aplikacja wygląda i czy robi to, co oni chcą. Dzięki temu jest dużo większa szansa, że dobre wideo sprzeda naszą aplikację.
I ostatni element z tego właśnie optymalizacji to są oceny. Tutaj w każdym ze sklepów tak naprawdę mamy system oceniania, w którym użytkownicy mogą się wypowiedzieć, czy ta aplikacja jest dobra czy nie jest dobra. Dzięki temu inni użytkownicy mogą stwierdzić, czy warto instalować taką aplikację. I tutaj od samego początku warto dbać o to, żeby te oceny były jak najwyższe. Nawet na zasadzie takiej, że można użytkowników aplikacji nakłaniać do tego, aby ocenili naszą aplikację już wewnątrz aplikacji. Czyli proponować im, żeby ocenili aplikację, najlepiej, jeśli będzie to ocena pięciogwiazdkowa, wtedy jest dużo większa szansa, że nasza aplikacja zyska popularność.
Tak więc mamy kilka działań, które robimy już od momentu publikacji i o tych działaniach warto pamiętać.
Kolejne działania to są tak naprawdę działania już takie stricte marketingowe, których zadaniem jest zwiększenie widoczności naszej aplikacji w kanałach, które są poza, tak naprawdę, sklepami z aplikacjami. I tutaj mamy kilka działań. Takie pierwsze działanie, o którym warto pamiętać, to stworzenie landing page'a. Ponieważ jeżeli będziemy gdzieś publikować informacje o naszej aplikacji, to często będą tam linki do naszej aplikacji. I tutaj często okazuje się, że przejście, link do landing page'a, jest dobrym sposobem na to, żeby użytkownika zachęcić poprzez umieszczenie tam odpowiednich informacji, a następnie przekierowanie go do sklepu, gdzie może pobrać naszą aplikację.
Kolejnym działaniem jest press release, czyli przygotowanie takiej notatki prasowej, która będzie rozsyłana do różnych magazynów i blogów, gdzie jest szansa na to, że zostanie na podstawie tego press release'a opublikowana informacja. To może nam spowodować duży zasięg, zwłaszcza jeżeli uda nam się dotrzeć do popularnych magazynów czy popularnych blogów. Tak więc przygotowujemy press release i rozsyłamy do osób, które potencjalnie mają dostęp do naszych klientów.
Kolejny element to działania w social media. I tutaj warto zainwestować w kanały, w których nasi klienci są. Jeżeli robiliśmy badania naszej grupy docelowej, to teraz wiemy, na jakich kanałach oni często bywają i w związku z tym wiemy, gdzie warto inwestować nasze budżety jeśli chodzi o właśnie publikowanie tam różnego rodzaju informacji, zajawek, postów i tak dalej.
I ostatni element z tych działań takich stricte marketingowych to są reklamy w modelu CPI, czyli cost per install. W tym modelu płacimy tylko za te reklamy, które przyczyniły się do zainstalowania naszej aplikacji. I tutaj cena instalacji aplikacji zależy od wielu czynników. Od tego, do jakiej grupy próbujemy dotrzeć, na jakim systemie operacyjnym jesteśmy i tak dalej. W związku z tym te ceny się różnią. Ale to jest dobra metoda na to, żeby na początku zbudować sobie pewną bazę użytkowników i między innymi dzięki temu uzyskać na przykład dobre oceny w sklepie z aplikacjami.
Tak więc mamy tutaj pewien zakres działań marketingowych, które warto planować jeszcze przed publikacją aplikacji, tak, żeby już w momencie, kiedy aplikacja tylko pojawi się na sklepie można jak najbardziej wypromować tę aplikację i skorzystać z takiego efektu nowości, kiedy ta aplikacja znajduje się między innymi w kategoriach nowe lub polecane. Dzięki temu możemy się jak najbardziej wybić i zyskać z tego, że użytkownicy będą instalować częściej taką aplikację.
I teraz jeżeli udało nam się już pozyskać tych użytkowników, co jest trudną rzeczą, to warto, żeby cykl życia takiego użytkownika wewnątrz naszej aplikacji był jak najdłuższy. To znaczy, żeby ci użytkownicy po zainstalowaniu korzystali z takiej aplikacji często i spędzali w niej jak najwięcej czasu. W tym celu można skorzystać z kilku zabiegów, które powodują, że użytkownicy będą właśnie częściej wracać i dłużej korzystać z naszej aplikacji. Pierwszym takim podstawowym założeniem jest to, że nasza aplikacja opiera się o czynności, które są powtarzalne. Czyli nie jest to aplikacja, w której użytkownik tylko instaluje, wykonuje jedną czynność i już jej nie potrzebuje, tylko raczej starajmy się tworzyć takie aplikacje, które użytkownikowi będą potrzebne co jakiś czas. Przykładowo Jakdojade, w którym musimy za każdym razem, kiedy potrzebujemy sprawdzić jakiś rozkład jazdy, to po prostu wchodzimy do jakiejś aplikacji, wracamy do niej co chwilę po to, aby wykonać pewną powtarzalną czynność. I to jest bardzo dobry sposób, żeby zwiększyć retencję, powracalność użytkowników do naszej aplikacji.
Drugi przykład to powiadomienia push. W przypadku powiadomień mamy możliwość wysyłania wiadomości do każdego użytkownika naszej aplikacji i między innymi wysyłania informacji takich jak: kupony rabatowe, czy informacja o tym, że na przykład użytkownik nie korzystał przez jakiś czas z aplikacji, a pojawiły się jakieś nowe rzeczy, które może w tej aplikacji zobaczyć. Tak więc możemy bez nawet wchodzenia użytkownika do naszej aplikacji wysyłać mu różne wiadomości po to, żeby nakłonić go do tego, żeby wrócił do naszej aplikacji.
I ostatnie dwie rzeczy, to po pierwsze, grywalizacja. I w przypadku grywalizacji możemy wykorzystać mechanizmy znane z gier do tego, żeby zachęcać użytkowników do częstszego i bardziej zaangażowanego korzystania z naszej aplikacji. Na przykład poprzez udostępnianie różnego rodzaju badży lub osiągnięć, które za wykonanie pewnych czynności dostają.
A ostatni temat to aktualizacje. Czyli możliwość dodawania nowych funkcjonalności i przypominania się w ten sposób użytkownikom, że nasza aplikacja istnieje, ponieważ dostała jakieś nowe funkcjonalności. Jest duża szansa, że użytkownik wróci do naszej aplikacji, żeby zobaczyć, co nowego się pojawiło. I w ten sposób jest szansa, że znowu go przyciągniemy do naszej aplikacji, nawet jeżeli o niej zapomniał. Tak więc mamy kilka działań znowu jeśli chodzi o retencję użytkowników.
### W kolejnej lekcji
Tyle jeśli chodzi o marketing. I teraz korzystając z tych odpowiedzi na pytania, które poznaliśmy
w poprzednich lekcjach, w kolejnej lekcji zastanowimy sie, jak stworzyć dobry brief korzystając z tych
informacji i w jaki sposób zaoszczędzić dzięki temu. Tak więc zapraszam do kolejnej lekcji. Jak zwykle
można się ze mną skontaktować pisząc na sylwester@byoutline.com lub korzystając z innych
kanałów informacji. Do zobaczenia.
Prezentacja z lekcji nr 10
Prezentacja w formacie PDF.
THE IOS APP MARKETING STRATEGY GUIDE (ENG)
Prawdziwe kompendium wiedzy o marketingu aplikacji.