Urządzenia mobilne stają się interesującym kanałem dotarcia do klientów z trzech powodów:
Witaj w pierwszej lekcji kursu Mobile Academy. Nazywam się Sylwester Madej. Dzisiaj zajmiemy się odpowiedzią na pytanie: „Dlaczego warto inwestować w mobile?”.
Pierwszą rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę jest to, jak dużo czasu użytkownicy spędzają na urządzeniach mobilnych. Według danych opublikowanych na stronie marketer.com z 2015 roku, przeciętny użytkownik urządzeń mobilnych spędzał ponad cztery godziny korzystając z aplikacji oraz stron mobilnych. Tendencja wzrostowa utrzymuje się już od kilku lat i wszystko wskazuje na to, że nadal będzie to rosło. W związku z tym mamy już ponad trzy godziny spędzane wewnątrz aplikacji i około godziny spędzanej na stronach mobilnych. A więc, dużo czasu spędzanego przez użytkowników, jako jedną kwestię.
Druga kwestia, to wielkość rynku. Dane z 2015 z raportu Polska jest mobi pokazują, że już 58 % Polaków powyżej 15 roku życia dysponuje telefonem komórkowym, smartphonem, a 21 % dysponuje tabletem. Jeżeli spojrzymy sobie na to w kategorii liczb, to uzyskujemy około 19 milionów Polaków, którzy mają dostęp do urządzeń mobilnych. To bardzo duży rynek i bardzo duża szansa na to, żeby dotrzeć do takich potencjalnych klientów. Zwłaszcza, jeżeli naszym użytkownikiem jest ktoś z generacji Y lub generacji Z.
W przypadku pokolenia millenialsów, czyli generacji Y, mamy już ponad 85 % użytkowników, którzy dysponują takimi urządzeniami. Tak więc, widzimy, że do tych osób, można bardzo łatwo dotrzeć. Młode osoby coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych, decydując się na nie zamiast kanałów takich jak telewizja, radio, czy komputery stacjonarne - gdzie korzystały do tej pory z Internetu. Obecnie nastolatkowie coraz częściej korzystają z Internetu na urządzeniach mobilnych.
Urządzenia przenośne,jak smartfony, to przedmioty bardzo osobiste. Coraz więcej czasu z nimi spędzamy, w związku z tym modyfikują sposób, w jaki się zachowujemy. Według badania z 2012 roku aż 68% ankietowanych, przyznało się do tego, że sypia z telefonem w zasięgu ręki. Często pierwszą rzeczą, którą robią zaraz po obudzeniu się, jest sprawdzenie poczty czy Facebook’a. Tak, więc mamy ludzi, którzy często korzystają z tego urządzenia, ale też nie wyobrażają sobie bez niego życia. Do tego stopnia, że 44 % ankietowanych wolało zostawić w domu portfel niż telefon, a 35 % odczuwało niepokój, jeżeli uświadomiło sobie, że zostawiło telefon w domu. Ponadto 24% tych ankietowanych przyznało się, że nie wytrzymałoby dłużej niż godzinę bez telefonu komórkowego.
Mamy ludzi, którzy bardzo chętnie korzystają z urządzeń mobilnych do tego stopnia, że są prawie że uzależnieni od tych urządzeń. Ponadto mamy dużą liczbę urządzeń i dużo czasu, który spędzamy na tych urządzeniach. Tak więc te trzy podstawowe kwestie mówią nam o tym, jak bardzo rozwojowy i jak bardzo dużą szansą jest ten rynek.
Oczywiście nie zawsze jest dobra inwestycja, ponieważ może się okazać, że inwestycja w produkty mobilne nie sprawdza się w naszym przypadku. Zwłaszcza, jeżeli okaże się, że nasi użytkownicy niekoniecznie jeszcze korzystają z tych urządzeń lub nie są do tego chętni. Wtedy może się okazać, że stworzenie takiego produktu nie ma jakiegokolwiek uzasadnienia, ponieważ dotrzemy do małej liczby, do małego procentu naszych użytkowników lub klientów. Po drugie, okazuje się, że użytkownicy nie płacą. I teraz odpowiedź na pytanie, dlaczego nie płacą, jest tak naprawdę, składa się z trzech punktów.
Po pierwsze nie płacą, bo nie mają dostępu do kart kredytowych lub innych środków płatniczych, które mogliby używać. I to coraz łatwiej jest obejść, ponieważ poza kartami kredytowymi pojawiają się zdrapki, którymi można doładowywać konta, możliwość płatności przy abonamencie komórkowym, tak, więc to coraz mniej przestaje być problemem.
Dodatkowo nadal jednak istnieje problem obawy przed tym, że zostaną na przykład oszukani, jeżeli podepną kartę kredytową lub inny środek płatności.
Tak, więc mamy te dwa powody, no i oczywiście trzeci powód taki, że nasi klienci, nasi użytkownicy nie płacą, bo po prostu nie chcą, ponieważ wiedzą, że mogą te rzeczy dostać za darmo, są przyzwyczajeni do tego i tutaj pojawia się problem piractwa. Problem jest to na tyle duży, że przykładowo firma Monument Valley, firma, która tak naprawdę stworzyła grę Monument Valley, przyznała się w tweecie, że tylko 5 % instalacji tej gry jest oryginalna. Reszta to pirackie kopie, które obciążają tą firmę koniecznością utrzymywania tych instalacji, a jednocześnie nie przynoszą żadnego dochodu. Tak, więc mamy problem z piractwem.
Problem, który może powodować, że nie warto wchodzić w technologię mobilną, to brak modelu biznesowego lub brak pomysłu na to, jak nasza aplikacja może na siebie zarobić. Wtedy okazuje się, że inwestujemy w aplikację czy w produkt mobilny, a tak naprawdę nie mamy szansy, żeby nam się zwrócił. To jest poważnym problemem w przypadku, gdy firma postanawia zrobić produkt mobilny tylko dlatego, że inni w tej samej dziedzinie lub w tej samej branży też maja produkty. Wtedy często stwierdzamy, że też powinniśmy być w mobile’u,chociaż nie mamy jakiegokolwiek pomysłu na to, jak wykorzystać ten fakt. Wówczas może się okazać, że inwestycja w mobile nie jest najlepszym rozwiązaniem. W przeciwnym przypadku jak najbardziej jest to dobry pomysł.
### W następnej lekcji
W kolejnej lekcji opowiemy sobie właśnie o tym, jak wybrać cel naszej aplikacji, cel biznesowy i w jaki
sposób, korzystając z różnych modeli biznesowych, które są popularne w aplikacjach mobilnych
sprawić, żeby ta nasza aplikacja była inwestycją, a nie tylko kosztem. Tak, więc zapraszam do kolejnej
lekcji. W razie jakichkolwiek pytań proszę się kontaktować ze mną na sylwester@byoutline.com lub
korzystając z innych kanałów komunikacji. Zapraszam do kolejnej lekcji.
Prezentacja z lekcji nr 1
Prezentacja w formacie PDF.
Mobile Marketing Statistics compilation (ENG)
Zbiór danych o globalnym rynku mobilnym (polecam na początek).
Raport POLSKA.JEST.MOBI 2015
Przekrojowy raport o stanie rynku mobilnego w Polsce.
Raport Android w Polsce 2015
Raport opisujący użytkowników Androida w Polsce.
eMarketer: Growth of Time Spent on Mobile Devices Slows (ENG)
Globalne trendy dotyczące spędzania czasu na urządzeniach mobilnych.
Nielsen: MOBILE MILLENNIALS: OVER 85% OF GENERATION Y OWNS SMARTPHONES (ENG)
Mobile wśród pokolenia Y.
TIME Mobility Poll, in cooperation with Qualcomm (ENG)
Nawyki i uzależnienia dotyczące urządzeń mobilnych.
Hit mobile game Monument Valley and piracy: ‘Only 5%’ of Android players paid for it (ENG)
Piractwo na przykładzie gry Monument Valley.